یادداشتهای مسعود در رابطه با تنبک - ضرب MASOUD B.B. NOTES

ساز اصیل ایرانی-ضربان موسیقی ایرانی MASOUD NOTES ABOUT IRANIAN TONBAK

یادداشتهای مسعود در رابطه با تنبک - ضرب MASOUD B.B. NOTES

ساز اصیل ایرانی-ضربان موسیقی ایرانی MASOUD NOTES ABOUT IRANIAN TONBAK

آب نان هوا همایون شجریان


علی قمصری:


«آب، نان، آواز» روایتی اجتماعی‌ست
آهنگساز آلبوم «آب، نان، آواز» معتقد است ویژگی اصلی این اثر، روایتی و تصویری بودن آن است.
علی قمصری نوازنده و آهنگساز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران با بیان این مطلب درباره اثر جدید خود «آب، نان، آواز» به خوانندگی همایون شجریان افزود: در این آلبوم به لحاظ موسیقایی، بیشتر تاکیدم بر نگاه فرمال بر موسیقی ایرانی بوده  است. به‌طوری که اکثر قسمت‌های این مجموعه با سازبندی ایرانی نوشته شده است به غیر از دو قطعه که قرار نبود در آلبوم گنجانده شود که به دلیل مجوز نگرفتن بعضی قطعات، بعدا به آن اضافه شد.
وی با بیان اینکه نوازنده‌های این مجموعه هر کدام از بهترین‌ها هستند و این مجموعه با همدلی‌شان نتیجه گرفت، گفت: بستری که سنت موسیقی ایرانی برای ما می‌سازد و ما می‌توانیم براساس آن مانور دهیم به ما نمی‌گوید که محزون یا شاد باشیم بلکه نحوه عملکرد موزیسین روی آن است که چنین فضایی را ایجاد می‌کند. البته به اعتقاد من خود به خود حزنی ناخودآگاه در کارهای ایرانی وجود دارد که به مسائل و دلایل تاریخی مربوط می‌شود. اما موسیقی ایرانی دارای بکارتی است که من سعی کردم از آن استفاده زیادی بکنم.
قمصری درباره وجود تحرک و سرعت بالا در آثارش توضیح داد: بخشی از وجود سرعت و حرکت در آلبوم «آب، نان، آواز» و اثر قبلی من مربوط به مقتضیات سن من است و بخش دیگر آن نیز به شخصیت من بازمی‌گردد. من همواره دوست دارم زندگی‌ همراه با نوسانی داشته باشم بنابراین در آهنگ‌هایم نیز چنین فضایی وجود دارد.
این آهنگساز در ادامه بیان کرد: به اعتقاد من در موسیقی ایرانی به دلیل آنکه معمولا به صورت گوشی و سینه به سینه یادگیری صورت گرفته است معمولا بار تکنیکی کار برعهده ارکستر بوده و خواننده مجبور بوده است همراه با آن عمل کند که در این شرایط حق انتخاب از آهنگساز گرفته می‌شود. من با این موضوع مشکل دارم و سعی کرده‌ام با آن مبارزه کنم. در تاریخ موسیقی جهان مشاهده می‌کنیم که کارهای بسیار خوبی برای آوازخوانان نوشته شده است که بعضا حیرت‌آور هستند. این مساله در موسیقی ما متاسفانه کمتر دیده شده است و آوازخوانان ما به صورت عادت‌شده، آواز می‌خوانند. در نتیجه من سعی کرده‌ام روی مانورهای خواننده در آهنگسازی بیشتر کار کنم و به جای یک فضای روتین و ساده، تلاش کردم در حد توانایی‌های بالای خواننده‌ای مانند  آقای همایون شجریان که در کنار اشراف به ردیف دستگاهی از نظر علمی نیز توانا هستند  آهنگسازی کنم.
علی قمصری به همراه گروه همنوازان حصار و با خوانندگی همایون شجریان 30 و 31 فروردین‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد کنسرت اجرا می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد