یادداشتهای مسعود در رابطه با تنبک - ضرب MASOUD B.B. NOTES

ساز اصیل ایرانی-ضربان موسیقی ایرانی MASOUD NOTES ABOUT IRANIAN TONBAK

یادداشتهای مسعود در رابطه با تنبک - ضرب MASOUD B.B. NOTES

ساز اصیل ایرانی-ضربان موسیقی ایرانی MASOUD NOTES ABOUT IRANIAN TONBAK

همایون شجریان

امشب نخستین شب کنسرت همایون شجریان و گروه «همنوازان حصار» در تهران برگزار می‌شود. قرار است در این برنامه قطعاتی از آلبوم‌های «نقش خیال» و «آب، نان، آواز» و نیز تصنیف ماندگار «هوای گریه» به‌همراه چند قطعه‌ی تازه اجرا شود. همچنین همایون شجریان در نشست خبری پیش از کنسرت مژده داده که یکی از قطعات این برنامه، حاضران در سالن همایش‌های برج میلاد را غافلگیر خواهد کرد.

در حالی‌که خبر قطعی برگزاری این کنسرت، تنها یک هفته مانده به موعد اجرا به گوش علاقه‌مندان رسید؛ استقبال از آن فراتر از حد انتظار بود. بلیت‌هایی که قرار بود صبح روز پنجشنبه ۲۶ فروردین از طریق سامانه‌ی فروش اینترنتی شرکت دل‌آواز به‌فروش برسد، ظرف مدت کوتاهی به اتمام رسید و از سوی دیگر، فروشگاه «ققنوس» هم که کار فروش حضوری بلیت‌ها را بر عهده داشت، تا ظهر همان‌روز تمامی بلیت‌ها را فروخته بود. از همین رو، پنجشنبه‌شب، دل‌آواز خبر احتمال تمدید یک‌شبه‌ی کنسرت را بر روی سایت فروش قرار داد و وعده داد در صورت اخذ مجوزهای لازم و موافقت سالن محل برگزاری، یک شب دیگر به اجرا اضافه شود؛ اما پس از آن تا به امروز، دوشنبه، خبری از تمدید کنسرت نیست.

این نخستین‌بار در چندسال اخیر است که کنسرت «شجریان»ها در محلی به‌جز تالار همایش‌های وزارت کشور برگزار می‌شود. کنسرت «همنوا با بم» در سال ۸۲، کنسرت گروه «اساتید» در آذر ۸۴، کنسرت گروه «آوا» در مرداد ۸۶، کنسرت‌های گروه «شهناز» در تابستان و پاییز ۸۷ و کنسرت همایون شجریان و گروه «دستان» در مردادماه ۸۷، همه و همه در تالار وزارت کشور برگزار شده بود. البته قابل پیش‌بینی می‌نمود که پس از ماجرای قطع برق در دو شب آخر کنسرت همایون و دستان در تالار کشور، دیگر شاهد کنسرت شجریان‌ها در این سالن نباشیم. با انتقال محل برگزاری کنسرت از تالار کشور به سالن همایش‌های برج میلاد، قیمت بلیت‌ها هم جهش قابل‌توجهی یافت. قیمت بلیت‌های آخرین کنسرت همایون شجریان در تالار کشور بین ۱۰ تا ۳۵ هزار تومان بود؛ ولی حالا قیمت بلیت‌ها از بیست‌هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۵ هزار تومان هم می‌رود. البته دلیل اصلی این موضوع تفاوت فاحش هزینه‌ی یک شب اجاره‌ی این دو سالن است و باید گفت قیمت بلیت‌های این کنسرت، به نسبت برنامه‌های دیگری که اخیراً در سالن برج میلاد برگزار شده، چندان هم بالا نیست. (برای مثال قیمت بلیت‌های کنسرت یکی از خوانندگان خوب موسیقی پاپ در روزهای پایانی سال گذشته، در همین سالن بین ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان بود.) البته فراموش نکنیم ظرفیت سالن میلاد تقریباً نصف تالار وزارت کشور است. (۱۶۰۰ نفر در مقابل ۳۱۰۰ نفر).

اما نکته‌ی جالب و شگفت‌انگیز این کنسرت، عملکرد کم‌نقص سیستم بلیت‌فروشی آنلاین شرکت دل‌آواز بود که بالاخره و پس از آزمون و خطاهای بسیار (+، +) در جریان برنامه‌های پیشین، این بار عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت؛ به‌گونه‌ای که بلیت‌فروشی رأس ساعتِ اعلام‌شده آغاز و مراحل رزرو و خرید بلیت بدون کمترین دردسری توسط کاربران به انجام رسید. با وجود انتقادات مختلفی که به برخی سیاست‌ها و اقدامات شرکت دل‌آواز وارد است؛ اما می‌توان گفت تلاش شجاعانه‌ی آنها برای به‌ثمر رساندن و جا انداختن سیستم فروش اینترنتی بلیت قابل تحسین است. به‌ویژه که این بار حتی مرحله‌ی «تحویل بلیت» هم به‌طریق مجازی و با پرینت بلیت توسط کاربر صورت گرفت و نیازی به صرف وقت و مراجعه‌ی حضوری شرکت‌کنندگان برای دریافت بلیت نبود.

کنسرت همایون شجریان و گروه همنوازان حصار به سرپرستی و آهنگسازی علی قمصری، امروز و فردا از ساعت ۲۰:۰۰ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. کروکی محل برگزاری را می‌توانید در اینجا ببینید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد